Dostosuj preferencje dotyczące zgody
Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej. Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny. Korzystamy również z plików cookie innych firm, które pomagają nam analizować sposób korzystania ze strony przez użytkowników, a także przechowywać preferencje użytkownika oraz dostarczać mu istotnych dla niego treści i reklam. Tego typu pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za uprzednią zgodą użytkownika. Można włączyć lub wyłączyć niektóre lub wszystkie te pliki cookie, ale wyłączenie niektórych z nich może wpłynąć na jakość przeglądania.
Niezbędny
Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.
Funkcjonalny
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
Analityka
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.
Występ
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.
Reklama
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Ból szyi: czy faktycznie telefon go powoduje?

Ból szyi jest powszechnie kojarzony z coraz częstszym używaniem smartfona. Ale czy faktycznie telefony mają aż tak duży wpływ na nasze dolegliwości?

Przeprowadzono przekrojowe badanie korelacyjne na próbie studentów wybranych w ramach wygodnego pobierania próbek w okresie od września 2016 do marca 2017 roku. Kryteriami włączenia byli studenci wydziału medycyny i chirurgii.

Musieli oni rutynowo / codzienne korzystać z urządzeń mobilnych z zaawansowanym komputerem i łącznością oraz być w wieku 18–30 lat. Uczestnicy wypełnili kwestionariusze, które mierzyły ogólną charakterystykę korzystania ze smartfonów i cechy demograficzne. Ból szyi oceniano za pomocą wizualnej analogowej skali bólu (VAS) i rysunku bólu (PD); stan niepełnosprawności mierzono za pomocą wskaźnika niepełnosprawności szyi (NDI-I); a pozycje szyi  podczas korzystania z telefonu rejestrowano za pomocą urządzenia Deluxe Cervical Range of Motion (CROM).


Zrekrutowano łącznie 238 ochotników (w wieku 22,4 ± 2,2 lat, 53,4% mężczyzn), z czego 35,9% miało nadwagę (> 25 BMI). Jeśli chodzi o dolegliwości odcinka szyjnego, 42,4% zgłosiło łagodny ból, 8,4% miało umiarkowany ból, a pozostałe 49,2% nie odczuwało bólu.


Ból szyi - czy pochodzi od używania telefonu?
Potencjalne przeciążenie odcinka szyjnego w zależności od kąta patrzenia na telefon


Podczas gdy połowa młodych studentów medycyny zgłosiła ból szyi, korzystanie ze smartfonów nie było skorelowane z bólem i niepełnosprawnością. W oczekiwaniu na przyszłe badania perspektywiczne nie ma powodu, aby zalecać zmianę nawyków korzystania ze smartfonów wśród młodych dorosłych.

Nie zaobserwowano żadnych istotnych korelacji między liczbą spędzonych godzin a postawą ciała podczas korzystania ze smartfona i bólem odcinka szyjnego.

 

Lepiej nie pokazujcie tego rodzicom, jeśli dalej chcecie z nimi mieszkać.

 

Źródło: Sciencedirect

Więcej wpisów na blogu